Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-17

Kategoria

Pozycjonowanie

Czas czytania

6 minut

Answer Box w wyszukiwarce Google

Answer Box obecny jest już z nami w wyszukiwarce Google od pewnego czasu, a biała ramka z informacjami and wynikiem wyszukiwania nie powoduje już większego zdziwienia. Dla wielu właścicieli witryn jest to jednak nadal pewna niewiadoma najczęściej omijana szerokim łukiem. Answer box ma jednak zdaniem Google pomagać użytkownikom i jest ciągle rozwijany. Warto więc poznać zasadę funkcjonowania ramki odpowiedzi, korzyści, dla których warto się tam znaleźć i dowiedzieć się co zrobić, aby nasza witryna była wyświetlana w ramce odpowiedzi na pozycji 0.

Czym jest ramka odpowiedzi w Google?

Answer box to nowy element wyników wyszukiwania. Pojawia się on opcjonalnie przy co ok. 10 wyniku wyszukiwania. Answer box znajduje się na pozycji zerowej w Google — tuż pomiędzy reklamami w górnej cześć wyszukiwarki a pierwszą pozycją wyników organicznych. Ma on formę ramki, o wielkości ok. 2 wyników wyszukiwania, w której znajdują się 3-4 elementy. Jest to nagłówek strony, część tekstowa przedstawiająca dane zagadnienie oraz adres www strony internetowej. Opcjonalnie w ramce odpowiedzi znajdować może się jeszcze zdjęcie. Answer box najczęściej pojawia się przy pytaniach w stylu — jak, kiedy gdzie, czyli tych, na które stosunkowo najłatwiej jest odpowiedzieć. Answer box został stworzony przez Google w celu prezentowania odpowiedzi na pytania i dostarczania treści użytkownikom bez konieczności wchodzenia przez nich na poszczególne strony internetowe. Ruch ten wpisuje się w działania Google mające na celu jak najszybsze dostarczanie informacji. Do końca nie ustalono też jasnych zasad działania ramki, choć po wnikliwych obserwacjach wykonanych przez specjalistów można w relatywnie dokładny sposób określić zasadę jej funkcjonowania. W ramce odpowiedzi może znaleźć się dowolna witryna najlepiej przedstawiająca dane zagadnienie, choć najczęściej pojawiają się w niej strony obecne w TOP10 danej kategorii.

Na jakiej zasadzie i dlaczego działa Answer Box?

Ramka odpowiedzi działa stosunkowo prosto wbrew wielu obawom czy wątpliwościom. Od technicznej strony jest to dodatkowy element — wynik wyszukiwania. Google indeksując strony www przy pomocy swoich robotów i algorytmów od pewnego czasu ocenia również witrynę pod kątem answer box-a i przypisuje do danej strony ocenę. Gdy w wyszukiwarce pada pytanie, na które łatwo jest przedstawić odpowiedź, Google analizuje czy w swoim indeksie ma stronę z wysoką oceną pod kątem answer boxa i o danej tematyce. Jeśli według Google dana strona spełnia wymagania, wyświetla wycinek strony z najbardziej adekwatnym tekstem. Najczęściej jest to kilka zdań z nowego akapitu, który brzmi podobnie do zadanego pytania.

Dlaczego warto znaleźć się w ramce?

Znalezieni się w answer boxie na pozycji 0 w wyszukiwarce Google ma swoje plusy i liczne korzyści. Z pewnością warto znaleźć się w takiej ramce dla wyróżnienia i uzyskania najwyższej możliwej darmowej pozycji w Google. Jest ona wyeksponowana, a ze względu na swoją wielkość przebija pod tym względem również płatne wyniki wyszukiwania. Znalezienie się zatem w ramce odpowiedzi daje możliwość pozyskiwania dużych ilości wejść na naszą witrynę czy zwiększenia widoczności marki. Jest to też dodatkowy sposób na ruch z internetu bez wydawania środków na to. Drugą grupą korzyści, jakie odniesiemy znajdując się w answer w boxie są kwestie wizerunkowe. Użytkownicy odbierają polecenie Google danej witryny w ramce jako wyróżnienie i również się nim sugerują. Dzięki temu nasza marka może stawać się bardziej rozpoznawalna oraz budować pozytywny wizerunek. Osoby korzystające ze wskazania Google darzą również już na starcie nas większym zaufaniem aniżeli witryny z TOP10-20. Znajdowanie się w ramce odpowiedzi to też dostarczanie informacji osobom, które ich poszukują. Oznacza to, że będąc w niej, docieramy do osób zainteresowanych daną tematyką, które chętnie będą przeglądały nasz serwis i wracały na niego. Jest to zatem szansa na zdobycie wartościowego ruchu organicznego z sieci. Sama optymalizacja witryny, a raczej konkretnych stron i tekstu na nich pod kątem answer boxa nie jest ryzykowna, wymagająca czy problematyczna i polega jedynie na kilku przemyślanych ruchach.

Pewnego rodzaju obawą może być przekonanie, iż jeśli nasza strona zostanie wyświetlona w ramce odpowiedzi, użytkownicy, poznając już odpowiedź na pytanie, nie wejdą na witrynę. W rzeczywistości może mieć to miejsce, ale jest to zdecydowanie mniejsza liczba przypadków niż wejścia na witrynę w celu dokładniejszego poznania tematu. Wiele osób poznając jedynie kilka zdań danego zagadnienia, chce je zgłębić bardziej, przechodząc właśnie na witrynę, z której przeczytali już część tekstu.

Jak znaleźć się w ramce odpowiedzi?

Jeśli wiemy już czym jest ramka odpowiedzi i dlaczego warto się w niej znaleźć, warto też odpowiedzieć na pytanie jak się w niej znaleźć. Choć nie ma jak w wielu przypadkach jasno podanych wytycznych przez Google, a ramka odpowiedzi owiana jest tajemnicą, istnieje kilka czynników upublicznionych przez specjalistów, które zwiększają prawdopodobieństwo znalezienia się w ramce odpowiedzi. Z pewnością strona musi być poprawnie zoptymalizowana zarówno pod kątem desktopowym, jak i mobilnym. Witryna powinna znajdować się w pierwszej dziesiątce — dwudziestce wyników wyszukiwania. Choć answer box nie jest zarezerwowany dla pierwszego organicznego wyniku wyszukiwania, warto znajdować się w hierarchii Google wysoko. Aby strona znajdowała się w answer boxie, powinna posiadać również dobre statystyki zachowań użytkowników na stronie takie jak np. czas przeglądania czy współczynnik odrzuceń. Co do tekstu, który musi znajdować się na stronie, również istnieje kilka wskazówek. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany i nie powinien być blokiem słów. Tekst warto dzielić akapity, które będą zaczynały się od definicyjnego wyjaśnienia zagadnienia, czyli będą po prostu odpowiedzią na pytanie. Samo pytanie powinno być zadane w nagłówku, śródtytule czy być nazwą akapitu lub nawet samej podstrony. Ciekawym pomysłem jest też stworzenie sekcji FAQ odpowiadającej na pytania, czy używanie w obrębie tekstu fraz — gdzie, jak kiedy itp. które są jasnym sygnałem dla Google, że w tekście znajdują się również odpowiedzi na nie.