Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-27

Kategoria

Pozycjonowanie

Czas czytania

7 minut

Słowa kluczowe i różne rodzaje fraz — Sprawdź czym są frazy główne, poboczne, lokalne czy long taile!

Słowa kluczowe dodawane w tekstach SEO i publikowane na stronie to zdecydowanie najważniejszy element pozycjonowania. To właśnie dzięki frazom Google wie, w jakiej kategorii i pod jakimi słowami wyświetlać naszą witrynę internetową w sieci. Ogólnie, o czym nie wie wiele osób, istnieje kilka rodzai fraz np. główne, poboczne, long taile czy frazy lokalne. Każdy typ ma swoje zadanie i służy czemu innemu. W tym tekście prezentujemy wszystkie cztery rodzaje słów kluczowych oraz podpowiadamy, kiedy i w jakim celu używa się każdego z typów.

Czym są różne rodzaje fraz?

Różne rodzaje fraz to różne typy słów kluczowych. Ogólnie istnieje kilka grup takich słów. Charakteryzują się one pewnymi cechami. Każdy rodzaj słowa kluczowego służy również przeważnie do innego typu pozycjonowania i ma inne zadanie. Poszczególne frazy mają też swoje plusy i minusy. W tekstach SEO najczęściej wybiera się dany typ fraz, a jeśli dodaje się też inne to, są one w mniejszości. Poszczególne rodzaje fraz, które będą używane w dodawanych tekstach SEO, dobierane są przez specjalistę, który wie, który rodzaj słów kluczowych sprawi się najlepiej przy danym typie pozycjonowania.

Frazy główne

Pierwszym rodzajem fraz używanych w tekstach SEO są frazy główne. To najpopularniejsze zwroty dla danej kategorii tematycznej, pod którymi istnieje największy ruch. Frazy główne mają z pewnością dają obecność pod najpopularniejszymi słowami i kategoriami tematycznymi w Google. Do pozycjonowania strony internetowej wybiera się najczęściej kilka — kilkanaście fraz głównych, pod które pozycjonuje się witryny. To właśnie na nie kładziony jest największy nacisk, a inne frazy np. poboczne są używane jedynie marginalnie. Głównym celem takich fraz jest silne związanie stron internetowych z danymi hasłami. Frazy takie dodawać możemy zarówno na stronie www np. w opisach witryn widocznych jako wyniki wyszukiwania w Google jak i w tekstach SEO. Frazy główne mogą być pojedynczymi słowami lub zlepkiem kilku słów kluczowych. Do pozyskania takich fraz używa się tzw. keyword generatorów np. prywatnych serwisów czy Planera Słów Kluczowych w Google. Po wpisaniu głównego hasła w tych narzędziach otrzymamy listę najpopularniejszych fraz w danej kategorii. Frazy poboczne to drugi rodzaj słów kluczowych. Są to frazy mniej popularne od głównych — często sprowadzając na witrynę jedynie średni i mały ruch. Są to frazy mniej popularne, choć też wykorzystywane przez użytkowników w danej kategorii. Ogólnie przy standardowym pozycjonowaniu fraz pobocznych używa się do urozmaicenia tekstu oraz zwiększenia jego jakości. Frazy poboczne grają jednak główną rolę przy pozycjonowaniu szerokim witryny pod kilkaset fraz. Takich słów kluczowych używa się wtedy jednorazowo, ale w dużych ilościach. Dzięki temu witryna jest widoczna na dalszych miejscach w Google, ale pod wieloma frazami, co pozwala pozyskiwać sumarycznie spory ruch organiczny. Frazy poboczne można używać w różnych odmianach, kombinacjach czy konfiguracjach. Pozycjonowanie strony internetowej pod takimi frazami jest prostsze i łatwiejsze ze względu na mniejszą konkurencję pod nimi.

Long tail, czyli długie ogony

Bardzo ciekawym rodzajem fraz są long taile. To długie ogony składające się z kilku, a często nawet kilkunastu słów kluczowych. Long taile mają za zadanie odzwierciedlać mowę potoczną i pozycjonować witrynę pod długimi hasłami. Będą to np. pytania, części mowy potocznej, zdania i stwierdzenia. Long taile to też często bardzo szczegółowe frazy dokładnie określające dany przedmiot. Używa się ich w dwojakim celu. Pierwszy to trafienie z frazą dokładnie odzwierciedlającą np. mowę potoczną, gdy pytanie zadawane jest głosowo w Google Voice Search, aby witryna pojawiała się idealnie w wyszukiwarce w takich momentach. Drugim powodem używania long tail jest opisywanie przedmiotów np. w sklepie internetowym, który oferuje dany serwis. Dzięki temu sklep internetowy pojawiał będzie się w Google, gdy dana osoba będzie wyszukiwała konkretnego przedmiotu, dokładnie go opisując. Porada: Aby long taile były skuteczne przy wyszukiwaniu głosowym lub umożliwiły pojawienie się strony w answer boxie (ramce odpowiedzi w Gogole na pozycji 0) warto używać long taili jako nagłówków nowych akapitów. W samym akapicie warto powtórzyć long tail na jego początku oraz udzielić w nim odpowiedzi na pytanie. Google stara się dostarczać odpowiedzi na pytania bez konieczności przechodzenia na witryny, a my możemy wykorzystać ten trend właśnie dodając na stronę odpowiednie long taile.

Frazy brandowe


Bardzo ciekawą grupą fraz, z którymi mamy do czynienia są frazy brandowe. To frazy — nazwy marek, firm czy produktów oznaczające dany brand — markę. Frazami brandowym będą np. Yetly czy nazwa własna firmy. Ogólnie frazy brandowe stosuje się samodzielnie jako nazwa marki, choć mogą one składać się również z połączenia słowa tematycznego z nazwą marki. Frazy brandowe używa się do zaznaczenia, że strona www jest stroną danej marki. Drugim powodem używania takich słów kluczowych jest poinformowanie Google, iż na stronie znajdują się informacje o danej marce. Fraz brandowych dodawanych na witrynę internetową używa się przy pozycjonowaniu sklepów internetowych lub witryn, które mają do zaoferowania produkty właśnie danych marek. Fraz brandowych możemy używać na każdej stronie internetowej, aby została ona powiązana z daną nazwą marki. Zaowocuje to tym, iż nasza strona www będzie mogła być wyszukiwania w wyszukiwarce Google właśnie po nazwie brandu. Warto zdecydowanie rozważyć używanie fraz brandowych na stronie z powodów przyszłościowych i tworzenia marki w sieci.

Frazy lokalne

Frazy lokalne to ostatni typ fraz w naszym zestawieniu. Są to frazy o charakterze lokalnym i lokalizacyjnym. Oznacza to, że są to najczęściej słowa kluczowe tematyczne rozszerzone o nazwę miasta lub regionu. Frazami kluczowymi będą też samodzielne nazwy miast i regionów oraz nazwy miejsc. Fraz lokalnych używa się przy pozycjonowaniu lokalnym, gdzie dodaje się je na stronie www i w tekstach SEO. Ich zadaniem jest jednocześnie pozycjonowanie witryny pod daną kategorię i frazę tematyczną, ale również poinformowanie Google, że witryna ma wyświetlać się pod takimi frazami jedynie, jeśli zapytane będzie pochodziło z danej lokalizacji. Frazami lokalnymi będą np. tworzenie stron internetowych Warszawa czy aplikacje mobilne Kraków. Frazy lokalne gwarantują zatem rozpoznawanie witryny internetowej w danym kontekście oraz wspomaganie pozycjonowania lokalnego. Google obecnie kładzie spory nacisk na dostarczanie spersonalizowanych lokalnie wyników wyszukiwania.