Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-15

Kategoria

E-commerce

Czas czytania

6 minut

Jak odnieść sukces w e-commerce?

Pojawienie się na świecie internetu spowodowało wiele istotnych zmian. Przede wszystkim zmiany te pojawiły się w sprzedaży. Obecnie bardzo łatwo jest dotrzeć ze swoim produktem nawet do klientów znajdujących się na drugim końcu świata. Jednak żeby móc odnieść wybitne sukcesy w branży e-commerce należy dokładnie zaplanować swoje działania i ustalić konkretne cele.

Co należy analizować w e-commerce?

Prowadzenie sklepu internetowego może tylko wydawać się bardzo łatwym zadaniem. Jednak żeby móc liczyć na wysokie zyski należy przede wszystkim regularnie analizować swoje działania.

Analiza biznesu e-commerce jest fundamentem do rozwoju i pozyskiwania coraz większej liczby klientów. Jest to nawet ważniejsze niż doskonalenie produktu czy badanie działań konkurencji.

Główne obszary, które należy regularnie sprawdzać dotyczą:

  • konwersji,
  • pozyskiwanego ruchu,
  • lejka sprzedażowego,
  • domykania koszyka,
  • Roi,
  • oraz SEO.

Dodatkowo warto również cały czas śledzić pojawiające się informacje na temat marki naszego biznesu, sprzedawanych produktów, ceny oraz działań konkurencji. W ten sposób można będzie odpowiednio zareagować w konkretnym czasie i dostosować się do aktualnego rynku.

Dlaczego tak ważna jest konwersja w biznesie internetowym?

Konwersja to pojęcia, które powinien znać każdy właściciel sklepy online. Dla przypomnienia wyjaśnimy, że jest to wykonanie określonej czynności przez internautów, którzy trafili do naszego sklepu internetowego z reklamy.

Przykładem konwersji może być:

  • zakup produktu,
  • rejestracja na stronie internetowej,
  • pobranie lead magnet,
  • zapis na newsletter.

Współczynnik konwersji jest tak ważny, ponieważ pozwala określić koszt pozyskania klienta i na tej podstawie przeprowadzić odpowiednią analizę oraz optymalizację.

Pozyskiwanie ruchu w branży e-commerce.

Każda strona internetowa, aby przynosić określone zyski, musi być regularnie odwiedzana. Im więcej ruchu, tym więcej klientów oraz sprzedaży, a tym samym większe zyski.

Pozyskiwanie ruchu w internecie odbywa się na wiele sposobów. Możemy kupować reklamy w social media, Google, pozycjonować stronę albo korzystać z zewnętrznych serwisów.

W tym przypadku również należy regularnie badać, skąd pochodzi ruch oraz skąd trafiają klienci. W ten sposób będzie można zrezygnować z nieskutecznych metod i przenieść cały budżet reklamowy na najlepsze źródło pozyskiwania wartościowego.

Czy każdy sklep online powinien posiadać lejek sprzedażowy?

Każdy przedsiębiorca działający w branży e-commerce powinien posiadać odpowiedni lejek sprzedażowy. Nie warto tutaj decydować się na jedno rozwiązanie, ponieważ sposobów pozyskiwania klientów jest wiele i dlatego warto postawić na kilka działań, a następnie przeanalizować, które są najlepsze.

Do budowy dobrego Lejka sprzedażowego potrzebne są umiejętności copywriterskie oraz narzędzia marketingowe. W ten sposób za pomocą reklamy można będzie uświadomić klientowi potrzebę nabycia produktu.

Opracowanie dobrego lejka sprzedażowego jest złożonym i trudnym procesem, ponieważ wymaga podjęcia działań na różnych etapach zainteresowania klienta. Zupełnie inaczej reagują na oferty nowi odbiorcy, niż stali klienci, którzy mają już ogromne zaufanie do marki.

Istnieje kilka skutecznych lejków sprzedażowych. Najlepsze z nich to:

  • darmowa przynęta typu lead magnet wraz z ofertą taniego i dobrego produktu - tego rodzaju lejek sprzedażowy ma na celu tylko pozyskać klienta. Na tym etapie nie zarabiamy, ale pozyskujemy wielu nowych klientów. Nasze zyski będą pochodzić z ponownych zakupów klientów. Osoby, które dokonają pierwszego zakupu w naszym sklepie internetowym i będą usatysfakcjonowane z dokonanego wyboru, ponownie wrócą na naszą stronę, a nawet staną się stałymi klientami. W ten sposób reklama jest znacznie tańsza i przynosi znakomite efekty. Tę technikę od wielu lat stosuje w swoim biznesie jeden z najbogatszych ludzi świata Jeff Bezos, właściciel Amazona.
  • oferta wraz z upsellami - w takim lejku sprzedażowym, kierujemy ruch prosto do oferty i po dodaniu przez klienta produkty do koszyka wyświetlamy upsell, czyli oferty kolejnego produktu. Tutaj model Lejka sprzedażowego może być bardzo rozbudowany, ponieważ takich upselli może być kilka. Przykładem może być zakup telefonu komórkowego i po dodaniu do koszyka wyświetlany jest dodatkowy produkt, taki jak słuchawki, etui lub inne dodatki.
  • webinar - to jedna z najskuteczniejszych metod sprzedaży. Polega na tym, że podczas konferencji internetowej prezentujemy działanie naszego produktu lub usługi. Tego rodzaju lejek sprzedażowy jest niezwykle skuteczny, ponieważ podczas kilkudziesięciominutowej prezentacji można przedstawić bardzo dużo szczegółów związanych z ofertą oraz pokazać jak produkt lub usługa może zmienić życie klienta na lepsze.
  • membership - technika marketingowa stosowana przez każdą firmę, która chce posiadać stałe źródło przychodu. Polega na zaoferowaniu bardzo dużej wartości dla odbiorców w zamian za subskrypcję miesięczną. Przykładem mogą być witaminy, które klient potrzebuje zażywać każdego miesiąca albo dostęp do platformy wiedzy, która cały czas uzupełniana jest o nowy content.

Niestety na rynku nadal można zauważyć wiele firm, które bankrutują, ponieważ skupiają się na niewłaściwych rzeczach. Najważniejsze jest pozyskiwanie klientów, ponieważ tylko stały dochód umożliwia funkcjonowanie biznesu oraz jego rozwój. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien przede wszystkim skupić się na lejkach sprzedażowych i pozyskiwaniu wartościowego ruchu. Tylko w ten sposób można będzie odnieść niesamowity sukces w branży e-commerce.

Podsumowanie

Analityka w biznesie e-commerce jest kluczowym fundamentem działalności firmy. Należy przynajmniej raz na tydzień sprawdzać swoje działania, sporządzać notatki oraz śledzić, które lejki sprzedażowe konwertują najlepiej.

Do monitorowania statystyk można wykorzystać różnego rodzaju narzędzia, ale najlepsze raporty pochodzą z Google Analytics. Warto więc zainstalować kod śledzenia w swoim sklepie internetowym, aby dokładnie wiedzieć, które kampanie generują największe zyski.