Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-16

Czas czytania

10 minut

Jak założyć stronę internetową firmy i zaistnieć w internecie?

Wielu właścicieli firm lokalnych za wszelką cenę wzbrania się przed założeniem strony internetowej. Powody takiej decyzji są dosyć zróżnicowane: część z nich uważa, że byłby to proces niezwykle skomplikowany, a część, że internet jest już na tyle tłocznym miejscem, że nie sposób będzie zaistnieć wśród licznej konkurencji i lepiej jest stawiać po prostu na społeczność lokalną, wśród której ma się już wyrobioną pewną renomę. Jeszcze inni są natomiast zdania, że biznes o zasięgu lokalnym jest dokładnie tym, co ich interesuje i absolutnie nie aspirują do rozwoju w zasięgu chociażby regionalnym, a przez to, zdawałoby się, że nie potrzebują jakiejkolwiek strony internetowej, bo renoma wysokiej klasy usług firmy roznosi się najczęściej pocztą pantoflową. To są tylko trzy powody z brzegu, a wszystkie mają to do siebie, że są zazwyczaj po prostu błędne. Proces założenia strony internetowej wymaga od nas w największym stopniu czasu i nieszczególnie wysokich nakładów finansowych, znalezienie miejsca wśród konkurencji również nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać, a internet z powodzeniem można stosować również w przypadku reklamy o zasięgu lokalnym. Jak więc założyć swoją własną stronę internetową, a potem rozwinąć ją na tyle, żeby mogła ona zacząć nam przynosić wymierne korzyści?

Hosting, domena, silnik

Ścisłą podstawą procesu zakładania strony jest wykupienie miejsca na serwerze, na którym będą mogły być składowane wszelkie grafiki, teksty i inne pliki, które będą częścią naszej strony internetowej. W sieci istnieje wiele różnych firm oferujących usługi hostingowe, czyli których nazwa pochodzi od angielskiego "host", czyli "gościć". W zależności od rozmiaru miejsca na serwerze, będziemy musieli zapłacić zazwyczaj w dolnych lub górnych granicach kilkudziesięciu złotych, ale jeśli zdecydujemy się na wykup hostingu na cały rok albo podobnie długi okres, najprawdopodobniej będziemy mogli liczyć na nieco bardziej korzystne ceny. Kolejnym krokiem jest pozyskanie od razu dobrej domeny dla naszej strony, ponieważ sam fakt tego, że będzie ona prosta, konkretna i łatwa do zapamiętania, będzie już sam w sobie świetnym zabiegiem marketingowym. Warto jest zadbać o to, żeby nazwa nie była do końca abstrakcyjna i wskazywała na profil naszej firmy - przykładowo, jeśli zakładamy stronę dla sklepu z wyrobami szklanymi, którą nazwaliśmy "Feniks", to byłoby znacznie lepiej, gdyby domeną naszej strony było fenikswyrobyszklane.pl lub feniks-wyrobyszklane.pl niż po prostu feniks.pl. Znalezienie chwytliwej nazwy bywa czasami skomplikowane, ale bez problemu możemy to zrobić również w dalszej fazie naszej działalności, a klientów, którzy przywykli do starej domeny po prostu przekierowywać na nową, by po roku lub dwóch tą starą całkowicie odłączyć. Ostatnim krokiem jest zaopatrzenie się w profesjonalny silnik dla naszej strony. Tutaj dużo zależy od profilu naszej firmy - jeśli zamierzamy założyć jakiś sklep internetowy w obrębie strony, to najlepiej jest skorzystać z ofert takich jak PrestaShop czy Magento, a jeśli nasza strona służy w największej mierze prezentacji naszych usług, to wystarczy nam powszechnie wykorzystywany standard WordPress. Zaprojektowanie własnej strony w obrębie tych silników jest niezwykle intuicyjne, ale jeśli nie czujemy się pewnie w tej kwestii, to najlepiej jest zlecić to zadanie komuś kompetentnemu. W tym celu zapraszamy do naszej podstrony z ofertą tworzenie stron internetowych.

Jak wyróżnić się z tłumu innych ofert?

Po założeniu i odpowiednim skonfigurowaniu strony internetowej nadchodzi bolesny czas uświadomienia sobie, że to była tak naprawdę najłatwiejsza część całego procesu, a teraz czeka nas konieczność rozkręcenia ruchu. Jeśli działamy lokalnie i posiadamy sklep stacjonarny, to pierwszym krokiem marketingowym powinno być oczywiście umieszczenie adresu strony internetowej w bardzo dobrze widocznym miejscu na naszym sklepie - w ten sposób przejeżdżający obok kierowcy i przechodnie, którzy nie mają czasu zajrzeć do sklepu, będą mogli w domu przypomnieć sobie o naszych usługach i sprawdzić w internecie, czym konkretnie się zajmujemy. Następnym krokiem jest umieszczenie naszej firmy i jej strony na mapach internetowych, które są najczęściej wykorzystywane przez użytkowników internetu. Oczywiście zdecydowanie najpopularniejszą z tych usług jest aktualnie Google Maps, które oferuje bardzo intuicyjną możliwość szybkiego i bezproblemowego dodania swojego zakładu na jednej z ulic miasta. W ramach tego procesu tworzymy wizytówkę naszej firmy i musimy podać o niej podstawowe informacje na czele z numerem telefonu, stroną internetową czy chociażby kilkoma zdjęciami, które ułatwią potencjalnym klientom dotarcie na miejsce. To są ścisłe podstawy, które zapewnią nam już ruch na minimalnym poziomie, który jednak warto jest dalej konsekwentnie rozszerzać.


Rodzaje marketingu

Podstawowe metody marketingu internetowego są bardzo proste do zastosowania w praktyce, choć w pewnej mierze zależne od tego, jaki jest profil naszej firmy i jakie oferuje ona usługi. Fanpage na Facebooku jest doskonałym pomysłem zupełnie niezależnie od tego, co mamy do zaoferowania, a jeśli nasze usługi do tego pasują, możemy też rozważyć założenie profili na innych stronach społecznościowych, takich jak Instagram, Twitter czy Pinterest. Oczywiście warto tutaj pamiętać, że w największej mierze liczy się jakość, a nie ilość i jeden, regularnie aktualizowany profil jest znacznie więcej wart od dziesięciu, których aktywność jest szczątkowa. Im dalej w las, tym lepiej będziemy rozumieć, jak wielki potencjał tkwi w tych stronach i dlaczego w wielkich korporacjach są całe sztaby osób, które zajmują się pisaniem postów na Facebooku. Oprócz social media marketingu, który w dzisiejszych czasach również wydaje się ścisłą podstawą, możemy również rozważyć wprowadzenie newslettera, czyli najpopularniejszej formy e-mail marketingu. Wystarczy umieścić formularz w widocznym miejscu na stronie internetowej, a potem po prostu zacząć pisać newslettery z najnowszymi informacjami z branży, informacjami stricte o naszym sklepie, a także z, zawsze mile widzianymi, ekskluzywnymi kodami rabatowymi, które będą formą podziękowania za lojalność i subskrypcję newslettera. E-mail marketing służy raczej do wzmacniania więzi z klientem niż do jej nawiązywania, ale można się na tym polu wykazać i rozważyć zorganizowanie konkursu, w którym zazwyczaj cały tabun ludzi niezainteresowanych firmą, ale zainteresowanych nagrodą chętnie weźmie udział, ewentualnie możemy kupić całe bazy adresów e-mail osób, które zgodziły się na otrzymywanie informacji handlowych. Należy jednak tutaj pamiętać o tym, że podstawą e-mail marketingu jest właśnie ta wyraźnie udzielona zgoda - jeśli przyjdzie nam do głowy wysyłać maile z reklamą na oślep, do osób niezainteresowanych, to nie tylko nie odniesie to jakiegokolwiek skutku, bo jest to zwyczajny spam, ale też może grozić konsekwencjami prawnymi i karą srogiej grzywny.

Jak pojawić się w wynikach wyszukiwania Google?

To pytanie jest tak naprawdę podstawowym zagadnieniem dla każdego właściciela firmy, który jest zainteresowany zaistnieniem w internecie. Korzystamy z tej wyszukiwarki codziennie, wszyscy znajomi z niej korzystają i prawdopodobnie 95% przechodniów mijanych na ulicy również. Jeśli więc mowa o reklamie w internecie, naturalnym jest, że na myśl przychodzi chęć pojawienia się w wynikach wyszukiwania. Sposoby na zaistnienie są dwa i są one związane z terminami SEO i SEM. Pierwszy z nich oznacza optymalizowanie wyników wyszukiwania i na ten proces możemy mieć wpływ, ale jest on tylko pośredni. Wyniki wyszukiwania są bowiem tworzone ustalane przez algorytmy, które katalogują wszystkie strony w internecie i ustalają ich hierarchię na podstawie ogólnej aktywności, liczby linków prowadzących do strony, kiedyś słów kluczowych, a teraz wartości merytorycznej treści dostępnych na stronie. Wysokiego wyniku w wyszukiwaniu nie osiągniemy od razu - w miarę rozwoju naturalnie będziemy się pojawiać coraz wyżej, ale jest to proces dosyć długi, złożony i wymagający, a pojawienie się na pierwszej lub ewentualnie drugiej stronie wyszukiwania będzie dla nas zaskakująco dużym sukcesem. Oczywiście możemy również skorzystać z usług firm marketingowych, które za opłatą wykorzystają wszelkie luki w algorytmach i wywindują nas na szczyt znacznie szybciej, ale to nie jest wcale tania usługa, bo sam proces potrafi być skomplikowany.

 

Jeśli chcemy całkowicie oszukać system, musimy zainteresować się SEM, czyli Search Engine Marketing. Nie zwracamy na to szczególnie uwagi, ale w większości przypadków pierwsze dwa wyniki wyszukiwania w Google są reklamami, czasami coś pojawia się również obok właściwych wyników wyszukiwania - najczęściej konkretne oferty sklepów internetowych. To właśnie tam chcemy się pojawić, jeśli zależy nam na szybkim zaistnieniu w wyszukiwarce. Miejsce reklamowe wiąże się z opłatą, ale jest to system całkiem sprawiedliwy i oparty na licytacji, do której przystępują wszystkie podmioty zainteresowane wyświetleniem się po wpisaniu przez użytkownika konkretnego terminu. W ramach Google Ads definiujemy maksymalną stawkę za jedno kliknięcie w reklamę, a następnie, po wpisaniu odpowiedniego terminu, algorytmy Google porównują oferowane stawki i wartość merytoryczną strony, a następnie wyświetlają najlepszą reklamę. Z uwagi na wartość merytoryczną, nie zawsze musi być tak, że najtańsza oferta wygrywa. Warto jest zadbać o to, żeby frazy, przy których chcemy się wyświetlać, były dosyć konkretne, bo im szerszy zakres, tym większa szansa, że ktoś kliknie, nie znajdzie na naszej stronie tego, czego szuka, a my i tak będziemy musieli za to zapłacić.

Rozwój strony internetowej

Dalszy rozwój strony internetowej jest już przede wszystkim kwestią czasu i regularnych działań. Jeśli zadbamy o to, żeby regularnie aktualizować nasze profile i strony w internecie, zaczniemy w końcu piąć się w górę. Wymienione tutaj możliwości były oczywiście jednymi z wielu, które warto jest eksplorować na własną rękę. Świetnym rozwiązaniem bywa blog z różnymi ciekawymi artykułami, na pewno należy też zainteresować się reklamami oferowanymi przez Google Ads i Facebooka, które pozwolą nam odpowiedzieć na bieżące potrzeby użytkowników.