Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-18

Kategoria

Pozycjonowanie

Czas czytania

8 minut

Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Wyróżnia się aż kilkaset potencjalnych czynników rankingowych (ranking factors), które wpływają na pozycję stron internetowych w wyszukiwarce Google. Są to tak czynniki zewnętrzne (np. prowadzące do strony linki), jak i zewnętrzne (np. nasycenie tekstów na stronie słowami kluczowymi). Czynniki te ocenia automatycznie algorytm Google. Nikt nie zna jednak zasad jego działania, poza tym często się one zmieniają. Różna jest oczywiście także ich waga - warto więc skoncentrować się na najbardziej istotnych. Znaczenie czynników rankingowych i ich wpływ na pozycję konkretnej witryny ocenia się dzięki doświadczeniu i długotrwałym testom prowadzonym za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO.

Linki zewnętrzne i off-site SEO

Najważniejszym czynnikiem rankingowym (zwłaszcza tam, gdzie panuje duża konkurencja o wysokie pozycje w Google) są prowadzące do strony internetowej linki zewnętrzne. Nie chodzi jednak tylko o ich ilość - równie ważna jest jakość linków oraz prawidłowe tempo ich przyrastania. Efektywne, a przy tym ostrożne zdobywanie nowych linków to najważniejszy element pozycjonowania stron. Linki zewnętrzne przekazują część "mocy" witryny, z której prowadzą - oblicza ją algorytm wyszukiwarki.

Ilość linków można rozumieć różnorodnie. Znaczenie ma nie tylko suma linków, które prowadzą do strony internetowej. Ważna jest także proporcja między linkami do strony głównej i podstron; ilość domen, które odsyłają do strony; proporcja linków folllow i nonfollow; a nawet ilość odsyłających adresów IP. Ilość linków nie może wzrastać zbyt szybko - prowadzi to do kar algorytmicznych,

Jakość linków jest trudna do obiektywnej oceny. Ważne jest to, aby były to linki ze stron tematycznych - powiązanych treściowo z pozycjonowaną witryną. Jako ogólną zasadę można przyjąć to, że dobre linki prowadzą z tych stron internetowych, które same zajmują wysoką pozycję w Google. Cenne są np. linki z renomowanych witryn edukacyjnych, organizacyjnych i rządowych oraz z dużych, popularnych portali.

Linki dofollow przekazują moc strony, linki nonfollow nie przekazują jej. Mocy strony nie przekazują np. linki z Facebooka i Wikipedii. Wraz z niedawnymi aktualizacjami algorytmów znaczenie znacznika nonfollow stopniowo zmniejsza się.

Istotne są także anchory (kotwice) - tekst, pod którym pojawiają się linki zewnętrzne do strony internetowej (zawierający słowa kluczowe, na które pozycjonujemy stronę). Anchory są silnym, ale niebezpiecznym czynnikiem rankingowym: zbyt duża ilość anchorów z frazami prowadzi łatwo do filtrów algorytmicznych, a nawet banów w Google. Większość linków powinna występować więc w formie czystych adresów lub tekstów bez fraz (np. "tutaj", "link").

Bardzo ważny jest też czas funkcjonowania strony oraz wiek domeny. Nowe strony nie mogą liczyć na szybkie wzrosty pozycji - w pozycjonowaniu ważny jest czas. Warto też postarać się o dobrą, zarejestrowaną co najmniej kilka lat temu domenę (unikając jednak domen "spalonych", na których funkcjonowały kiedyś strony słabej jakości).

 

Optymalizacja wewnętrzna strony internetowej

Najważniejszym czynnikiem w optymalizacji wewnętrznej strony internetowej są słowa kluczowe (keywords). To właśnie one pozwalają algorytmom Google na określenie tematyki strony. Słowa kluczowe powinny znajdować się nie tylko w tekstach, ale także we wszystkich innych możliwych miejscach w witrynie, takich jak elementy nawigacyjne, tagi, adresy podstron i opisy obrazków. Nie można jednak przesadzić z ilością słów kluczowych - zbyt duża ilość fraz, na które pozycjonujemy stronę, jest negatywnie oceniania przez algorytm.

Ważna jest także sama długość tekstu zamieszczonego na właściwej podstronie. Dłuższy tekst z zasady zawiera więcej informacji, rankuje więc lepiej. Niekiedy zaleca się nawet, aby teksty na podstronach przypominały artkuły naukowe lub popularnonaukowe. Długi tekst daje też więc możliwości optymalnego rozkładu słów kluczowych i nagłówków. Trzeba starać się, aby każdy tekst liczył co najmniej 300 słów,

Dość duże znaczenie mają też nagłówki - użycie znaczników html h1, h2, h3 i kolejnych. Zazwyczaj nagłówek h1 stanowi tytuł tekstu, w którym zawarta jest najważniejsza fraza. Główne i poboczne frazy powinny znajdować się w większości nagłówków, ale nie we wszystkich. Ważne jest także równomierne rozmieszczenie fraz oraz umieszczenie ich w pierwszym akapicie tekstu.

Wyższe pozycje uzyskują także strony internetowe z ilustracjami. Obrazki powinny być prawidłowo opisywane - zawierać w opisach słowa kluczowe. Ilustracje poprawiają UX, przedłużają znacznie czas przebywania użytkowników na stronie. Możemy też liczyć często na dodatkowe wizyty z wyszukiwarki grafik Google. Zbyt duża ilość obrazków spowalnia jednak stronę (zwłaszcza na telefonach komórkowych), co negatywnie wpływa na pozycję. Warto zadbać także o materiały video - filmy cieszą się dużym zainteresowaniem użytkowników, co pozytywnie wpływa nie tylko na pozycje strony, ale także na konwersje.

Elementy techniczne takie jak opisy meta nie stanowią obecnie czynników rankingowych. Warto jednak o nie zadbać, gdyż wpływają na wygląd strony w wynikach wyszukiwania - mają więc znaczenie dla ilości wejść na stronę z wyników organicznych wyszukiwania.

Dość istotnym czynnikiem rankingowym jest także nazwa domeny. Warto, by zawierała ona frazę (np. "przeprowadzki-warszawa", "hotel-kołobrzeg" itp.). Nie jest to jednak konieczne, zwłaszcza że w przypadku wielu stron adresy tego rodzaju wyglądają nieprofesjonalnie i odstraszają użytkowników.

Nie sposób przecenić roli, jaką ma dla pozycji strony unikanie duplikacji treści (duplicate content). Treści na stronie internetowej powinny się wyraźnie różnić od treści w innych miejscach w Internecie - inaczej algorytm Google uzna je za bezużyteczne. Szczególnie ważne jest to dla pozycjonowania sklepów internetowych, które muszą zamieszczać możliwie oryginalne opisy produktów. Nie można też zamieszczać zbyt podobnych podstron we własnej witrynie.

SEO techniczne - szybkość działania strony i wersje mobilne

Szybkość działania strony jest bardzo ważna dla SEO - wpływa nie tylko na pozycję, ale także na zachowanie użytkowników. Zależy od jakości hostingu, ale jeszcze ważniejszy jest dobry projekt strony (np. lekkie grafiki i niewielka ilość skryptów).

Wersja mobilna strony to obecnie konieczność. Algorytmy Google oceniając stronę internetową posługują się współcześnie właśnie jej wersją na telefony komórkowe. Najlepiej sprawdza się zazwyczaj responsywna wersja strony. Google zaleca i promuje wersje AMP, są one jednak kosztowne i trudne we wdrożeniu.

Do czynników rankingowych zalicza się także bezpieczeństwo strony. Warto więc, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, zastosować protokół https. Istnieją przy tym także darmowe certyfikaty.

Zachowanie użytkowników

Zachowanie użytkowników ma coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu stron. Im więcej użytkowników odwiedzi naszą stronę - tym wyższa jej pozycja. Ilość wizyt na stronie to jeden z głównych czynników rankingowych - algorytm potrafi jednak odróżniać naturalne wejścia na stronę od sztucznych, np. kupionych. Istotne są także czas przebywania użytkownika na stronie oraz współczynnik odrzuceń i liczba odwiedzonych podstron na pojedynczą sesję. Analiza zachowania użytkowników pozwala stwierdzić algorytmom wyszukiwarki, czy dana strona internetowa jest "zaufana", czy spełnia oczekiwania internautów 

Do czynników związanych z zachowaniem użytkowników należy także obecność strony internetowej na stronach społecznościowych. Linki w social media, takich jak Facebook, Twitter czy Instagram to linki nofollow, które nie przekazują stronom internetowym "mocy". Aktywny profil na Facebooku (np. duża ilość polubień) jest jednak dla algorytmu pozytywnym sygnałem o jakości strony.

Znaczenie czynników rankingowych

Wraz z aktualizacjami algorytmu Google (które zachodzą kilka razy w roku) zmienia się waga poszczególnych czynników rankingowych. Pozycjonowanie stron jest więc procesem nie tylko długotrwałym, ale też dynamicznym. Zestawienie najważniejszych czynników rankingowych świadczy, że niezależnie od zmian w algorytmie Google ceni zawsze jakość stron internetowych. Dotyczy to jakości treści, wygody i szybkości użytkowania strony, jej popularności wśród użytkowników oraz bezpieczeństwa.