Autor

Yetly

Data publikacji

2020-10-14

Kategoria

Social media

Czas czytania

6 minut

Social media w dzisiejszych czasach – jak funkcjonować w nich jako przedsiębiorca?

W dzisiejszych czasach obecność marki w social mediach to już nie przywilej czy jedna z możliwości promocji firmy, ale bezwzględna konieczność. Takie rozwiązanie umożliwia nam uzyskanie błyskawicznego, bezpośredniego kontaktu z klientem oraz utrzymywanie z nim realnej relacji. Jak powinniśmy budować swoją markę w mediach społecznościowych, żeby odnieść sukces? Czego powinniśmy się wystrzegać przy opracowywaniu strategii wizerunkowych w dzisiejszych czasach?

Na te pytania odpowiemy sobie w tym artykule.

Co robię nie tak?

Jeśli jedynymi treściami, które udostępniasz na swoim fanpage'u są kolejne oferty Twoich usług i wrzucone raz po raz motywacyjne cytaty, znalezione naprędce w wyszukiwarce grafiki – Twoje zasięgi nie ulegną zmianie. Twoi odbiorcy doskonale znają wszystkie chwyty marketingowe, którymi mógłbyś próbować ich skłonić do zakupu swoich usług. Nikt już nie wierzy w limitowane oferty, a wszelkie próby wywierania wpływu na decyzje zakupowe odnoszą skutek odwrotny do zamierzonego.

Nie ma co też liczyć na sukces sprzedażowy poprzez nazywanie swojej firmy liderem w branży i demonstrowanie ilości otrzymanych nagród, certyfikatów i odznaczeń . Są to komunikaty tak wyeksploatowane w dobie współczesnego marketingu, że ludzki mózg instynktownie je odsiewa jako tło, obecne w znacznej większości współczesnych reklam.

Co zatem możesz zrobić, żeby realnie poprawić swój wizerunek?

Po pierwsze – autentyczność!

Autentyczność przekazu stoi dzisiaj o wiele wyżej w kategoriach skuteczności niż warte kilkadziesiąt tysięcy złotych spoty reklamowe czy sesje zdjęciowe. Zwróć się do swoich odbiorców jak do kogoś bliskiego – nagraj filmik telefonem komórkowym w czasie jazdy samochodem na jedno ze spotkań biznesowych, opowiedz im o swojej pracy i o tym, co jest w niej ważne dla Ciebie – jako dla człowieka. Nie dla bezosobowej firmy. Pokaż swoim klientom, że myślisz podobnie do nich – lub że kiedyś miałeś podobne problemy. Pozwól im utożsamić się z Twoją pozycją i daj im do zrozumienia, że ich sprawy mają dla Ciebie realne znaczenie.

Dzięki temu nie tylko zbudujesz odpowiedni wizerunek siebie jako osoby, która wie, dlaczego zajmuje się konkretną profesją, ale też przyciągniesz do swojego przedsiębiorstwa świadomych swoich potrzeb klientów, którzy o wiele chętniej powierzą Ci wykonanie określonej pracy.

Nie ma ważniejszej cechy we współczesnym marketingu. Niezależnie od tego, jak bardzo poważny i wymagający formalnego podejścia jest biznes, który prowadzisz – jeśli nie pokażesz klientom swojej ludzkiej strony, Twoja marka pozostanie daleko w tyle za konkurencją. Kreowanie odpowiedniego, autentycznego wizerunku to sprawa absolutnie kluczowa – to na jego podstawie klient zadecyduje, czy będzie chciał z Tobą współpracować.

Daj odbiorcom realną wartość!

Nie będę przekazywał całej swojej wiedzy za darmo, bo wtedy nikt nie zapłaci za moje usługi – to najczęściej spotykane podejście osób, które stosują zachowawczą strategię przy kreowaniu swoich mediów społecznościowych . Koncentrują się one na powierzchownym przybliżaniu każdego z zagadnień, którymi zajmuje się ich przedsiębiorstwo w obawie, że jeśli przekażą za darmo większą część swojej wiedzy, klient nie zechce skorzystać z ich płatnych usług. W rzeczywistości jest to największy błąd, jaki możesz popełnić, kreując swój wizerunek w mediach społecznościowych.

W ten sposób dajesz się poznać swoim odbiorcom jako osoba niekompetentna i nastawiona tylko na zyski. Jeżeli konkurencyjni przedsiębiorcy dzielą się na swoich fanpage'ach i kanałach realną, praktyczną wiedzą, a Twoja firma poprzestaje na ogólnikach, mających na celu jedynie zachęcenie do skorzystania z płatnych usług – wychodzisz w tym zestawieniu, delikatnie rzecz ujmując, dość niekorzystnie. Odbiorcy oczekują od Ciebie wartości – czegoś, co ubogaci ich życie, uzbroi ich w praktyczne narzędzia, dzięki którym będą mogli rozwiązać niektóre ze swoich problemów. Oczekują od Ciebie dowodów Twojego profesjonalizmu. A jedynym sposobem na to, żeby je dostarczyć jest przekazanie im swojej prawdziwej wiedzy.

Nie bój się przekazać za darmo całej swojej wiedzy. Właśnie wtedy Twoi klienci zaczną się masowo pojawiać – kiedy będą mogli się przekonać, że rzeczywiście jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i masz coś wartościowego do przekazania. Jeśli pomożesz garstce osób za pośrednictwem udostępnianych przez siebie materiałów – wywołasz w nich pozytywne skojarzenia. Jeśli przekazywane przez Ciebie narzędzia będą działać – z całą pewnością zdobędziesz klientów, którzy nie tylko z przyjemnością skorzystają z Twoich usług, ale też będą Cię polecać w swoim otoczeniu.

Komunikacja jest kluczem

Internet jest przeładowany treściami komercyjnymi. Wyskakujące raz za razem okienka w przeglądarce internetowej, reklamy, przerywające filmy na Youtube, spoty, utrudniające oglądanie ulubionych programów telewizyjnych... długo można by wymieniać wszystkie formy reklam, funkcjonujących w naszym świecie.

Jeśli jest coś, czego z całą pewnością nie poszukują osoby, które polubiły Twój profil na portalu społecznościowym – to są to właśnie reklamy Twoich usług. Zamiast tego zaoferuj im prawdziwą, żywą rozmowę. Zainteresuj ich czymś, wyraź swoją ludzką opinię na któryś z aktualnych tematów – wywołaj dyskusję. Jeśli pokażesz się w niej zarówno od swojej ludzkiej, jak i eksperckiej strony, demonstrując swoją wiedzę i profesjonalizm w danej dziedzinie i oferując odbiorcom realną wartość w Twoich wypowiedziach – z pewnością przełoży się to nie tylko na wzrost zainteresowania Twoimi usługami, ale także na znaczną poprawę konwersji.

 

Podsumowując – nie można przecenić istotności roli, jaką w kreowaniu wizerunku Twojego przedsiębiorstwa ma odpowiednia strategia posługiwania się portali społecznościowymi. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić zanadto z planowaniem misternych posunięć z zastosowaniem perswazyjnych technik sprzedażowych. Znaczna większość Twoich odbiorców zna je na wylot i stosując je możesz wiele stracić w ich oczach. Niech Twoja taktyka w tym polu opiera się na obdarzeniu autentycznym zainteresowaniem wszystkich Twoich klientów i poznaniu ich realnych potrzeb. Tylko w ten sposób będziesz mógł zbudować solidny obraz swojej marki, która będzie mogła zostać zapamiętana jako godną zaufania i dbającą o interes swoich odbiorców.